Tworzenie stron www krok po kroku

18 kwietnia 2017

Krok 1: Cel stworzenia strony internetowej

Każdy kto decyduje się na tworzenie strony internetowej musi sobie odpowiedzieć na pytanie w jakim celu ma zostać utworzona strona www? Cel pozwoli określić kierunek działania = odpowiedzenie sobie na pytanie w jakiej grupie docelowej znajduje się potencjalny klient.

Strony można podzielić na :

  • proste wizytówki – krótka informacja o ofercie, kontakcie i firmie – informacje niezbyt często aktualizowane,
  • rozbudowana strona – bardziej rozbudowana oferta z częstszymi aktualizacjami. Dobrym nawykiem jest praca nad relacjami z użytkownikami obserwującymi stronę.

W drugim przypadku będzie zawsze wymagany system CMS  – system zarządzania treścią – samodzielne zarządzanie stroną.

Krok 2: Funkcjonalność

Obecnie nawet najprostsze strony posiadają takie moduły jak formularze kontaktowe czy też wyszukiwarki. Formularz kontaktowy pozwala na prosty sposób klienta z dostawcą danej usługi.

Przed zleceniem odpowiedniej firmie wykonującej stronę internetową należy sprawdzić strony konkurencji, aby wytłumaczyć wykonawcy co będziemy potrzebować w naszym portalu.

Krok 4: Projekt graficzny

Oprócz tego znaczący wpływ na serwis ma sam wygląd. Musi on pasować do branży. Strona internetowa jest wizytówką naszej firmy w internecie. Projekt graficzny powinien być stworzony zgodnie z oczekiwaniami zlecającego, z jego pomysłami, a także najnowocześniejszymi trendami internetowymi.

W trakcie projektowania witryny wykorzystywane są informacje oraz materiały wcześniej dostarczone przez zlecającego. Graficy wysyłają wstępne projekty prac do zlecającego, który akceptuje projekt bądź określa poprawki.

Krok 4: CMS czyli system zarządzania treścią

Przed podjęciem decyzji o stworzeniu strony należy zdecydować się czy system CMS będzie dla nas potrzebny. System CMS możliwa zarządzanie stroną w bardzo prosty sposób, bez grzebania w kodzie HTML. Używanie systemu CMS przypomina po części pracę z programami działającymi w systemach okienkowych, takich jak w programach do edycji tekstu.

Krok 5: Wybór domeny czyli własny adres strony w Internecie

Tuż przed rozpoczęciem pracy nad stroną należy zastanowić się nad wyborem nazwy adresu strony internetowej. Wszystkie witryny w sieci mają swój unikalny adres. Wybór domeny należy przedyskutować z ludźmi siedzącymi w „branży”, gdyż na zwykłego człowieka może czyhać się wiele niebezpieczeństw.

Domeny składaj się z dwóch części:

  • nazwy – unikalna nazwa, często nazwa samej firmy,
  • rozszerzenie  – kategoryzuje domenę np. ze względu na kraj (pl – Polska, .co.uk – Wielka Brytania), region (.rzeszow.pl) czy kategorię strony (np. com – komercyjna, .edu – edukacyjna).

Dobrym pomysłem jest wybór krótkiej i łatwej do zapamiętania domeny. Wielkie i małe litery w nazwach domeny nie są uwzględniane. Od jakiegoś czasu w domenie jest możliwe używanie polskich znaków.

Krok 6: Hosting

To miejsce służące do przechowywania plików, dokumentów, zdjęć, wiadomości z poczty. Wszystkie dane muszą być przechowywane w miejscu, które działa 24 godziny na dobę.

Wybierając serwer musimy postawić na:

  • niezawodność,
  • dobrą geolokalizacje,
  • ochronę przed atakami,
  • szybkie połączenie z internetem,
  • szybkość usuwania awarii.

Profesjonalne serwerownie wyposażone są we własne awaryjne zasilanie, klimatyzowane pomieszczenia, niezawodne i szybkie dyski twarde, automatyczne backupy.

W dobrych firmach występują często okresy testowe dzięki, którym możemy przetestować aspekty techniczne działania strony.

Krok 7: Testowanie powstałej witryny w celu uniknięcia błędów.

Jednym z ostatnich kroków jest seria testów, która pozwala na uniknięcie błędów. Dopiero po serii prób związanych z funkcjonalnością działania strony można przekierować adres na właściwy.

Krok 8: Ustawienie strony na docelowej domenie.

Ostatnim najważniejszym krokiem jest ustawienie strony na docelowym adresie. Wtedy już każdy użytkownik zarządzający stroną może samemu dodawać/usuwać/edytować treści.